Goodmorning Madame Sanne - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu Goodmorning Madame Sanne - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu

Goodmorning Madame Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 Oktober 2014 | Ghana, Mampong

Hallo Allemaal,
Even een update van mijn eerste weekje stage in mijn eigen klas!
Maandagavond zaten hier een stel vrienden van Richard. Wat een bijzondere gasten! Eerst hebben ze een liedje gezongen over een Ghanees gerecht. Ze wilde het ook wel even voor de camera doen dus ik heb een hilarisch filmpje van ze. Daarna was er een vriend die onze naam wel wilde weten. Hij geloofde onze leeftijden niet dus dat zorgde voor lekkere discussie. Vooral omdat hij dacht dat ik 19 was en geen 20. Heel bijzonder. En het zoontje van Richard was er! Wat een poepie was dat! Hij vond ons een beetje eng. Richard zei dat het zijn daughter van 1 jaar was. Het was sowieso een jongetje en we betwijfelen of dat kind nog 2 moet worden. Ach het was in ieder geval een heel leuk kindje.
Dinsdag dan toch echt naar stage. Ik was stikzenuwachtig. Ik ging naar Primary 2, groep 4 in Nederland. Het onderwijs is echt niet te vergelijken. Ik vind het best moeilijk om er met een open blik naar te kijken. De dag begon zonder begin. In Nederland mogen de kinderen vaak iets vertellen, vertelt de leerkracht wat er die dag gedaan wordt en vaak in de onderbouw even welke dag het is. Hier beginnen ze met dictee, zonder hallo of iets.
De leerkracht heeft totaal geen band met de leerlingen, zoals in Nederland wel het geval is. Het onderwijs is echt een zakelijke overeenkomst lijkt wel. Er worden weinig complimenten gegeven vanuit de leerkracht. Ook krijgen de kinderen totaal geen hulp. De leerkracht legt uit en geeft opdrachten. Daarna gaat ze achterin zitten wachten tot de kinderen klaar zijn. Vervolgens kijkt ze de schriften na en als het fout is krijgen de kinderen het werk terug. Mijn stagebegeleidster vind de leerlingen langzame leerders en betrekt de problemen totaal niet op zichzelf. Ik kan het haar ook allemaal niet kwalijk nemen, dit is hoe het hier gaat. Er zitten kinderen in de klas die geen geld hebben voor een schrift, dus dan kunnen ze gewoon niet meedoen. Allemaal dingen die je je in Nederland gewoon niet voor kunt stellen. Dingen die in het Nederlandse onderwijs super vanzelfsprekend zijn, zie je hier gewoon niet terug. Je gaat het Nederlandse onderwijs wel heel erg waarderen.
’S Middags onverwachts stof uitzoeken. We laten een echte afrikaanse jurk maken! Wat veel stof was er, ik kon bijna niet kiezen. Uiteindelijk is het gelukt, een mooie donkergroene stof. Daarna naar de naaister, die een jurk ging aanmeten. Hier ook weer keuzestress, we konden uit wel meer dan 100 modellen kiezen. Uiteindelijk alle drie dezelfde gekozen, een lang model. Het was helemaal niet duur! Als het mooi wordt, willen we misschien ook nog een kort model.
Woensdag vol zenuwen naar stage, want alle drie gingen we onze eerste les geven. Eerst was er Worship. Heel de primary in een lokaal om god te aanbidden. Klinkt heel saai, maar het is best een feest! Zingen en dansen en daarna even een lesje over god. Ik ga het binnenkort even proberen te filmen, want het is echt niet te beschrijven. Daarna gymles, ook totaal anders dan in Nederland. Buiten en jongens en meiden apart. De meiden deden wat spelletjes, echt gym was het niet te noemen.
En daarna moest ik er toch echt aan geloven: mijn eerste les! Ik gaf een introductieles over mezelf. Ik had foto’s meegenomen van mijn huis, familie, huisdieren en een klas in Holland. De kinderen vonden het prachtig! Daarna mochten ze hun eigen huis en familie tekenen. Je kon een speld horen vallen. De kinderen deden heel erg hun best. Toen mijn begeleidster uit de klas ging, merkte ik meteen dat het wat rumoeriger werd. Gelukkig kwam ze snel weer terug. Al met al was ik best tevreden. Maandag ga ik weer les geven. Ik voel me weer een eerstejaars pabostudent, alles is zo anders en nieuw.
De leuke dag werd naar afgesloten. Er werden een paar kinderen echt heel hard geslagen. Ik kon echt niet bedenken waarom. Vol een paar fikse tikken op de rugjes van de kinderen. De jongens hielden zich groot maar de meisjes moesten huilen. Ik vond het zo zielig! Zo hard heb ik ze nog nooit zien slaan hier. Ik probeer het maar gewoon te negeren, want veranderen zal ik het toch niet.
Vandaag weer een rustig dagje. Ik wilde eigenlijk les geven, maar de communicatie met mijn stagebegeleidster liep eventjes fout dus ik zei dat ik maar maandag begon. Ik had wel het voornemen vandaag iets meer te doen in de klas. Bij de eerste les liep mijn begeleidster de klas al uit, dus kon ik gelijk wat meer doen. Ik ben de kinderen gaan helpen en heb nagekeken. Mijn begeleidster vond het superfijn. Ik merk echt cultuurverschil. In Nederland wordt er veel duidelijker aangegeven wat er van je verwacht wordt op stage. Hier moet je het zelf maar uitzoeken. Terwijl eigenlijk alles mag. Na mijn introductieles heb ik ook wat meer contact met de kinderen. Ze komen naar me toe en weten mijn naam nog. Ze zien me nu iets meer als leerkracht geloof ik.
Tijdens de pauze neemt mijn stagebegeleidster Ghanese dingetjes mee die ik kan proeven. Planté was wat ik vandaag kreeg. Het lijkt een beetje op chips en is superlekker. Ook heb ik Yam geproefd, een soort aardappel.
Ik merk dat ik nog steeds in een onderwijscultuurshock zit. Er gebeuren zoveel dingen waarvan ik denk dat kan zooooveel beter. Ik vind het nog even lastig te accepteren dat het hier nou eenmaal zo gaat. Ik erger me aan de lakse houding van de leerkrachten. Ik weet ook niet wat ik met dit kind aan moet, dus jammerdebammer we doen er niks aan. Als ik in Nederland één dagje Ghanees les geef, wordt ik denk ik van stage getrapt. Het is echt totaal anders. Wel waardeer ik het Nederlandse onderwijs meer. Dingen waarvan ik me niet eens bewust zijn, zie ik nu. Je weet pas wat je hebt, als je het mist! Ik kan nu al niet wachten om lekker weer in Holland les te geven. Maar ik heb ook zin om hier de uitdaging aan te gaan. Volgende week mag ik alle science lessen geven. Ik ben benieuwd!
Vandaag zaten er ook ineens 50 kinderen in de klas, aangezien de andere juf ziek was. (ze liep nog wel gewoon op school, dus ik weet niet hoe ziek ze was) Ik dacht nu komen de andere tafeltjes binnen, maar er kwamen alleen maar kinderen. Die moesten bij de andere kinderen in de bankjes dus lekker proppen. En heerlijk herrie ook in de klas.
Nu lekker weekend.. morgen weer hard aan school werken en als het goed gaat, gaan we zaterdag de watervallen bezoeken.
Lieeefs! Xx

  • 09 Oktober 2014 - 18:36

    Gera:

    heel veel plezier wijffie bij de watervallen ik reageer ff niet he want ben vanaf zondag ook weg dus over twee weekjes lees ik al je blogs terug oke? dikke knuf en hou je taai meissie......

  • 10 Oktober 2014 - 13:05

    Florentine:

    Hai Sanne
    Pittig weekje zo te lezen, maar de tijd vliegt voorbij volgens mij. Naar welke watervallen ga je zaterdag? De bottifalls zijn volgens mij het dichtste bij jullie in de buurt of gaan jullie gelijk voor de Wvli Falls? Nou ik ben benieuwd. Leuk dat je door een naaister een jurk laat maken. Stuur je een foto als hij klaar is! Al een beetje aan het weer gewend?
    We wensen je een heerlijk gezellig weekend en weer bedankt voor de leuke blog!

  • 12 Oktober 2014 - 14:19

    Oma Van Driel:

    Hallo sanne,

    Ik heb je blogs al 3 keer gelezen, echt hartstikke leuk!
    Doe je eigenlijk wat met de elastiekjes die je van iedereen heb gekregen?
    Geniet van de tijd dat je daar bent , want als je wat ouder bent heb je er geen geld meer voor.

    Groetjes van Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 15280

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 December 2014

Stage in Ghana

Landen bezocht: