If you want to, come to Methodist! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu If you want to, come to Methodist! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu

If you want to, come to Methodist!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

21 November 2014 | Ghana, Mampong

Hallo Allemaal,

Jeetje wat gaat de tijd ineens ontzettend hard! We hebben weer een hele leuke week achter de rug..

Donderdag een tweede poging klokkijken met mijn kinders. Gelukkig was de juf van 2b weer aanwezig (met haar schattige zoontje) en had ik weer gewoon 25 kinderen in de klas zitten. De les ging supergoed! Karlijn en Kim hadden muziekles gegeven en dat vonden ze bij mij ook wel heel erg leuk, dus heb ik het laatste uurtje ‘The lion sleeps tonight’ aangeleerd. Met wat hulp van Madame Karlijn, lukte het zelfs in canon. Heel erg leuk!

In het weekend weer braaf aan school gewerkt. Zaterdag op eigen houtje naar Accra geweest, met de trotro. Dat is een klein busje met wat banken erin. Ze rijden langs de weg en maken met gebaren duidelijk waar ze naartoe gaan. Één mannetje bestuurt de boel en de ander zorgt dat iedereen betaald en doet de deur open en dicht. Het ging eigenlijk prima, hij karde lekker door en iedereen hielp ons goed. We gingen eerst naar de Makola Market. Na wat hulp van een aardige Ghanees, hadden we de overvolle markt gevonden. Heel erg leuk om te zien, maar het was echt heel erg warm, dus snel uit de drukte. Nog een marktje bezocht en daarna in de taxi naar Accra Mall. Daar lekker gewinkeld en geluncht. Tussendoor een afspraak met de oude chauffeur van mijn tante, die een tijdje in Ghana gewoond heeft. Leuk om die eens in het echt te zien!

Zondag weer aan school, maar gelukkig viel de stroom weer eens uit. Kim en ik zijn maar armbandjes gaan loomen, die we aan de kinderen uitdelen bij ons afscheid. Er waren wat kinderen op bezoek, dus we hebben hen even uitgelegd hoe je de armbandjes kan maken. We hebben ze een zakje stiekjes en een vork meegegeven, zodat ze zelf lekker verder konden.

Maandag weer naar stage, maar weer een raar dagje. Het begon netjes met het assembly, zoals op alle andere dagen. Maar daarna ging alleen primary 1 en 2 naar de klas. De andere kinderen moesten het gras maaien, met een kap mes. De aankomende week was sportweek en er moesten voorbereidingen getroffen worden. Leraren doen dat niet zoals wij gewend zijn buiten school om, maar laten de kinderen dat tijdens schooltijd doen. Wij vonden het na twee uur wel mooi geweest en zijn naar huis gegaan. ’s Middags naar de woodcarvers om weer wat cadeautjes in te slaan en ’s avonds jollof rice gegeten bij Emmanuel en Flora. Heel lekker en hun kindjes komen een beetje los. Wat een donderstenen!

Dinsdag gingen Karlijn en ik erg vroeg op, want we hadden een jarige in ons midden. Kim werd vandaag 23 en dat gingen we even goed vieren. Dus ballonnen opgehangen en Kim wakker gezongen met cake en kaarsjes.
Daarna snel naar stage. Het was de eerste dag van de sportweek en eerlijk gezegd had ik er niet zo zin in. Het begon al goed, wij stonden heel Nederlands, om 8 uur op de afgesproken plek. Maar hier is tijd een beetje tijd (wij hebben het al over Ghanese tijd en Nederlandse tijd haha), dus na 3 kwartier wachten kwamen onze collega leerkrachten ook eens even kijken. Niks aan de hand, we zijn het inmiddels gewend. We mochten mee proeven van het ontbijt: Kenke. Was echt heel bijzonder, we moesten met onze handen eten en het sausje was super heet. Ook lekker hele visjes erbij, helemaal mijn ding. De leraren vonden het supergrappig en ik heb het maar gewoon bij één hapje proeven gelaten. Daarna naar het sportveld. En wat was het daar geweldig! Van de bovenbouw en de junior high zijn er jongens en meiden geselecteerd die mee mochten doen met de wedstrijden atletiek. Er werd gestreden tussen alle scholen van Mampong. De rest van de leerlingen zaten in een tentje, om hun schoolgenoten aan te moedigen. En dat gaat heel anders dan in Nederland. Er werd gezongen en gedanst, een groot feest. Als we wonnen, barste het helemaal los! Rennen, juichen, iedereen was super enthousiast. De sfeer was heerlijk en de wedstrijden heel spannend. Ik heb zitten genieten. Leuk om de leerkrachten eens op een andere manier te zien en wat andere leerlingen te ontmoeten.
’s Avonds sloten we de verjaardag van Kim af met een Ghanees diner. Richard & Mabel, van het guesthouse, en Michael, van stage, aten gezellig mee. Richard en Karlijn hadden een heerlijk diner op tafel getoverd: Yam (soort aardappel) met een salade. Het was echt heel erg leuk! We hebben ons helemaal doodgelachen om de gekke Ghanese en rare dansjes gedaan.

Woensdag weer naar het sportveld, waar het een stuk warmer was dan de dag ervoor. Alles ging weer lekker Afrikaans. Het duurde lang! Tussen de wedstrijden door moesten we erg veel wachten. De sfeer zat er wel weer prima in, maar aan het einde van de middag hadden we het wel gehad. Op donderdag was voetbal aan de beurt. Dit duurde allemaal ook heel erg lang, maar wij zaten prima op ons bankje. Tussen de middag gezellig rijst gegeten met de leraren en ’s avonds dineren bij Emmanuel en Flora. We hadden groundnut soep met een rijstbal en stoofvlees. We wilde even lekker Ghanees doen, dus hebben we met onze handen gegeten. Dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Het eten is heel erg heet, dus heb mijn vingers een beetje verbrand. Wij kregen het ook niet voor elkaar om grote stukken rijst te pakken, dus aten we met muizenhapjes.

En nu gaat bijna onze laatste maand in. Het gaat ineens zo ontzettend snel! We hebben het druk met stage, schoolwerk en tussendoor ook nog maar wat leuke dingen doen. Ik heb het nog steeds super naar mijn zin en geniet van alles wat er om me heen gebeurd. Leuk trouwens dat ik na 2 maanden nog steeds reacties krijg :).

Vandaag echt de laatste dingen halen bij de Woodcarvers en een beetje aan school werken. Zondag weer gezellig bij de Belgen lunchen!

Lieeefs uit Ghana!

  • 21 November 2014 - 10:23

    Thomas:

    Hoi San

    Ik dacht ik doe weer eens als eerst een reactie op je blog.
    nu doe je toch nog wat met me afscheidkado hooplijk vind ze het leuk. Nog ff knallen want voor dat je weet ben je weer in het koude nederland.

    Groetjes Thomas xx

  • 21 November 2014 - 14:13

    Conni:

    Ha Sanne

    Wat een jaloersmakend verhaal is dit weer zeg en wat moet ik lachen om de Ghanese tijd. Onze overzeese gebiedsdelen kunnen er ook iets van dus doe er je voordeel mee want dan heb je een voorsprong .......... op een ouideravond is het de vraag of de ouder(s) en halve familie komt en........... hoe laat. Gewoon relaxed blijven (doen zij ook) en dan heb je de leukste gesprekken maar je hebt gelijk Nederlanders zijn wel eens te stipt op tijd en dan ga je er vanuit dat de hele wereld zo is hahahhaa.
    Het lesgeven gaat je geloof ik goed af en wat een verschil met hier he, hier ben je vastgelegd aan een programma, toetsen, rapporten en vergaderingen. In Ghana spelen ze in ieder geval......... tja alleen van leren komt het niet altijd.
    Ohja, vanochtend hier voor het eerst ijs op de autoruit en om 09.00 uur nog maar 3 graden, lekker dus om nuin Ghana in de schaduw te zitten omdat het anders te warm is.........

    Liefs
    Conni

  • 21 November 2014 - 15:22

    Florentine:

    Hai Sanne,
    Nou respect hoor een week in de zon sporten...... Pffff ik ga al zweten bij de gedachten. Ik denk dat je heel wat meer Ghanees eten hebt geproefd dan ik ooit heb gedaan. Kenkey was niet zo mijn ding, fufu zeker niet, yam ging, maar vond ik erg melig. Oke gebakken banaan dat vond ik nog wel wat. Nee geef mij maar een lekker hollands potje! Maar begrijp ik dat het eten koken zo al met al ook best wel goed gaat. ( zonder allerlei hollandse zakjes?
    Zijn jullie al een keer naar "Oxfordstreet" geweest. ( bij Danqua circle) Moet je eigenlijk ook een keertje doen hoor, lukt vast met de tro tro. Het Nationaal museum is toch denk ik ook een must.!Dan heb je in een keer de hele Ghanese cultuur en geschiedenis! Je gaat het nog druk krijgen die laatste maand!
    Geniet ervan!
    Groetjes je ouwe tante!

  • 21 November 2014 - 22:24

    Papa Sonna:

    Hey super Sonna,
    Gaat wel lekker zo, beetje sportdag kijken, lekker eten, prima temperatuurtje er bij...........
    Je zou niet zeggen dat je ons nog mist als ik de foto's zo bekijk!
    Je komt toch wel terug naar het altijd gezellige Sliedrecht?? We missen je hier ontzettend en kunnen de stilte horen. Was in het begin allemaal wel leuk maar je moeder kijkt nu ook al voetbal dus gaat helemaal de verkeerde kant op!

    Groetjes en groeten aan Kim en Karlijn.

  • 25 November 2014 - 12:10

    Bossie:

    Mocht je nog naar Akosombo gaan, bezoek dan Sajuna Beach in Atimpoku>Daar verhuren ze kayaks , roeiboten en meer . Je kunt er lui zijn of sporten en er zijn 2 zwembaden .Gewoon even lekker genieten .Kijk maar op www.sajunabeachcliub.com

  • 26 November 2014 - 17:09

    Sander:

    Hoi Sanne! Even een berichtje van je supermarktmanager! Leuk om je berichten te lezen, je doet er aardig je best voor ;-). Knap hoor dat je je zo vermaakt en aanpast aan het leven daar, lijkt me een behoorlijke uitdaging! Volgens mij maak je er echt iets moois van en neem je straks heel wat mooie ervaringen mee terug! Geniet er nog van de komende maand. We missen je vrolijkheid bij AH!
    Groetjes, Sander

  • 29 November 2014 - 17:10

    Joop:

    Hallo Sanne.
    Ik mis je wel hoor, jammer dat je er niet bent op mijn verjaardag. Ik vond je foto s mooi.
    Veel succes .
    GR Joop v Stralen

  • 29 November 2014 - 17:46

    Oma Van Driel:

    Hallo Sanne.
    Ik lees je blogs elke keer omdat de fam ze uitprint voor me. Nu zit ik bij jou thuis en bekijk de foto s. Het is hele ervaring hoor.
    Ik zal blij zijn als je weer thuis ben.
    O ja denk je na over wat je voor je verjaardag wil hebben .
    Tot snel.
    Dikke kus van Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 15263

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 December 2014

Stage in Ghana

Landen bezocht: