Clap for Him! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu Clap for Him! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu

Clap for Him!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

02 Oktober 2014 | Ghana, Mampong

Bonjoour!

Weer even een update uit het verre Afrika, een weekje stage...

Dinsdag
Vandaag weer een dagje stage.. Nu in Primary 3, groep 5 in Nederland, bij een meester. We zaten weer veilig met zijn drietjes achterin de klas. Dit houden we dit weekje nog even vol. De meester gaf ontzettend leuk les vonden wij. Natuurlijk zagen we weer genoeg wat in Nederland dus echt niet kan. De instructietafel bestond niet en er werd erg klassikaal les gegeven. De meester van vandaag sloeg tenminste niet. We hoorde wel bij de buren dat er echt flinke tikken werden uitgedeeld. Heel naar, maar het is niet anders. Ik ben benieuwd of ik hier les kan geven. Het zou allemaal in ieder geval niet makkelijk worden, maar we gaan de uitdaging aan.
Ik lach me kapot om de man die het Guesthouse onderhoud, Richard. Gisteren stond tie in de keuken een goor drankje te drinken. Om sterk te worden. Hij stond hier ook in zijn onderbroek touwtje te springen. Hij wil sterk worden, zodat hij een Nederlandse vriendin kan krijgen. Of we nog vriendinnen hebben die met hem willen trouwen? (Je kan je hieronder opgeven, mochten er geïnteresseerde zijn) Ik heb hem uitgelegd dat Ghana veel te ver weg is voor Nederlandse meiden, maar dat was niet de bedoeling! Hij komt wel naar Nederland! Toen heb ik hem maar uitgelegd dat het veel te koud is en Nederland erg moeilijk is met regels. Best sneu eigenlijk, iedereen wil hier graag naar Nederland.
Vanmiddag kwam er een vriend van Lisa langs. (Lisa is vorig jaar vanuit de pabo naar Ghana geweest). Wat een superleuke vent! Hij snapte ons helemaal. Ik werd er weer helemaal vrolijk van. Richmond heeft er nogal een handje van om van alles te regelen zonder te overleggen. Natuurlijk super lief bedoelt, maar soms lastig voor ons. Kwame vroeg wat wij wilde en begreep dat wij ons hier niet meteen helemaal thuis voelen. Fijn dat er even iemand is die ons weer begrijpt.

Woensdag
Nu met zijn drietjes in de bovenbouw gekeken. Wat een leuke vrouw! Ze moest eventjes wennen aan onze aanwezigheid in de klas, maar kwam langzaam los. Ze vertelde van alles en liet allerlei dingen zien. Ook was zij de eerste die ons onszelf liet voorstellen aan de klas. We schrokken wel van de lesstof die de bovenbouw krijgt. Dit was een groep 7, maar die krijgen stof wat in Nederland in 3 havo wordt aangeboden. Wij hebben besloten lekker bij de onderbouw stage te gaan lopen, want deze stof in het Engels uitleggen is een iets te grote uitdaging. Wel leuk om het allemaal even gezien te hebben.
In alle klassen laten de leerkrachten de leerlingen voor elkaar klappen als ze een goed antwoord geven. Heel leuk om te zien! De leerkracht zegt ‘clap for him/her’ en dan klappen alle kinderen hetzelfde ritme.
Vanmiddag heeft Richard onze kamers schoongemaakt. Wij moesten er bij blijven om te kijken. Heel ongemakkelijk allemaal, maar wel fijn dat het nu weer lekker schoon is. Mijn ouders denken dat ik zelfstandig terug kom, maar ik denk dat ik iemand mee neem om thuis ook mijn kamer schoon te maken.

Donderdag
Vandaag: Kleuters! Ik had keiveel zin om te zien hoe het er in de kindergarden aan toe gaat daar. We werden warm ontvangen. Na wat tranen van kindertjes die niet zo zin in school hadden, moest iedereen in de rij gaan staan en naar de klas marcheren. We gingen als eerst bij de peutertjes kijken, die zijn 3 a 4 jaar. Wat een schatjes! De juf zingt met ze en doet een sorteeropdracht. Daarna gaan ze even plassen, gewoon hopsaa buiten in de tuin. In de pauze valt het ons op dat de kinderen echt heel agressief zijn naar elkaar toe. Ze slaan en schoppen elkaar, en de juffen kijken gewoon toe. Wij laten het ook maar gaan. Daarna naar groep 2. Hier staat 2 juffen voor de klas. De kinderen gingen een opdracht uit hun boekje doen, niet iedereen had een boekje want dat konden ze niet betalen. Die kinderen zaten dus maar een beetje te wachten. Daarna was het weer pauze: Chaos! De juffen waren weg en de kinderen gingen los. Ze spreken nog weinig Engels en begonnen hele verhalen in het Twi tegen me te vertellen. We probeerde de orde te bewaren maar gaven het op een gegeven moment op. De juffen die het zagen lieten het ook gewoon gaan. We hebben daarna wel heel leuk even met de kindjes gespeeld. Ten slotte nog even in groep 1 gekeken. Hier zongen ze wat en kregen ze Engels. Om 13u gingen de kinderen slapen. Gewoon aan hun tafeltje. Dit zouden ze tot 14u doen en daarna naar huis gaan. Wij zijn dus om 13u maar naar huis gegaan. Ik vond de kleuters echt heel leuk! Jammer dat ik er geen stage kan lopen. De kinderen spreken weinig Engels en ik heb geen tijd voor een cursus Twi. Jammerdebammer! Gelukkig is lower primary ook heel leuk denk ik.
Vanmiddag lekker even niksen en morgen toch echt aan school gaan werken.
Ik heb van de week weer lekker last van mijn heimwee. Ik vind Ghana allemaal prima, maar ik wil ook gewoon thuis zijn. Al had ik in België gezeten, ik denk dat ik net zoveel heimwee zou hebben. Ik word er een beetje knettergek van, maar ja het hoort erbij. Even doorzetten toch maar. Ik kan me nu nog niet voorstellen dat ik het nog 11 weken ga volhouden, maaarrr opgeven is geen optie :) We zitten al in Oktober..
Nu lekker weekend! We hebben nog geen plannen.. Lekker uitrusten van deze week stage, zodat we er maandag weer tegen aan kunnen!

Adioss! Xxx

  • 02 Oktober 2014 - 16:31

    Thomas :

    hoe kunnen wij Richard bereiken want dat is niet de bedoeling als hij JOU kamer schoon maakt. je kan heel goed zelf je kamer schoon maken thuis doe je het ook. leuk als je in de onderbouw stage gaat lopen. zitten jullie alle 3 in de zelfde klas of heeft iedereen een eigen klas?
    veel plezier op je stage

  • 02 Oktober 2014 - 17:06

    Conni:

    Als je voor Thomas zo'n mannetje meeneemt die schoonmaakt dan wil ik er ook wel een hahaaaa lekker een man voor je laten werken.
    Sanne wat een leuke koppies zeg op je foto's , die mag je zeker niet meebrengen naar huis........
    Ik sprak hier een vrouw die jaren in Tanzania heeft gewoond en zij vertelde dat het even duurde voor ze daar gewend was maar dat het nog veel lastiger was om weer in Nederland terug te zijn (en dan bedoel ik niet Richard hahhahaaa) dat wordt nog wat in de Appie hihihi in Kerstsfeer.
    Ben zo benieuwd hoe het gaat als je zelf voor zo'n klasje staat.

    Liefs Conni

  • 02 Oktober 2014 - 17:42

    Abegail:

    Meerdere dagen in één update?! Moet niet gekker worden ;)
    Die school klinkt wel heel erg interessant zeg, heel bijzonder allemaal. Ik ben het trouwens wel he-le-maal eens met je broertje. Iemand anders je kamer laten schoonmaken, wat een luxe. En totaal nergens voor nodig. Als je maar niet verwacht dat dat over 11 weekjes ook gebeurt :)
    Geniet van je weekend en rust lekker uit!
    Veel liefs!

  • 02 Oktober 2014 - 18:14

    Florentine:

    Hai zit je week er al op. Vrijdag altijd vrij? Wat een luxe! Hebben jullie leuke plannen voor het weekend? Vreselijk leuk te lezen je verhalen over je ervaringen in de klas met juffen meesters en kinderen. Geniet van Richard, heerlijk toch. Maar ja ik denk dat je als je weer in nederland bent wel heeeeeel erg zult moeten wennen.......! Zelf je kamer schoonmaken en ook zelf je boodschappen tassen dragen!
    Een heerlijk weekend gewenst, liefs!

  • 02 Oktober 2014 - 18:15

    Florentine:

    Hai zit je week er al op. Vrijdag altijd vrij? Wat een luxe! Hebben jullie leuke plannen voor het weekend? Vreselijk leuk te lezen je verhalen over je ervaringen in de klas met juffen meesters en kinderen. Geniet van Richard, heerlijk toch. Maar ja ik denk dat je als je weer in nederland bent wel heeeeeel erg zult moeten wennen.......! Zelf je kamer schoonmaken en ook zelf je boodschappen tassen dragen!
    Een heerlijk weekend gewenst, liefs!

  • 02 Oktober 2014 - 21:38

    Cees:

    Hey Sonna,
    Grappig: terwijl ik je blog lees hoor ik je stem de hele tijd...! Gelukkig kan je via Skype net zo ratelen als altijd.
    Je avonturen op school zijn precies wat je mee wilde gaan maken. Dat slaan lijkt me wel moeilijk om te zien(of te horen in de buurklas). Ik zou boor worden en mij er mee willen bemoeien maar dat zal daar wel niet verstandig zin.
    En........ik wil je kamer wel schoonmaken en opruimen, hoor! Heb ik overigens al meerdere malen aangeboden in het verleden :)

    Groetjes,

    Papa Sonna

  • 03 Oktober 2014 - 08:06

    Lisa:

    Wat leuk weer om te lezen!
    En die Richard.. Wat een pannenkoek. Hij heeft gewoon een vrouw en een extreem schattig kindje van zo'n 2 jaar. Charmeur.

    Ben benieuwd hoe het lesgeven je gaat bevallen!

    Groetjes :)

  • 05 Oktober 2014 - 14:44

    Joop Van Stralen:

    Hallo sanne.
    Ik heb met Petra foto s gekeken.Mooie foto s hoor.
    Ik wens je veel blijschap in Afrika.

    Groeten van joop van stralen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 15269

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 December 2014

Stage in Ghana

Landen bezocht: