Thank you, Medaase, Bedankt - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu Thank you, Medaase, Bedankt - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu

Thank you, Medaase, Bedankt

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 December 2014 | Ghana, Mampong

Hallo Allemaal,
De tijd gaat alleen maar sneller en sneller! Inmiddels hebben we afscheid genomen van stage en hoeven we hier, op een paar verplichtingen na, alleen nog maar te relaxen.

Vorige week hebben we de hele week revisionweek gehad. Dit was vooral niks doen en resultaten invullen. Ik heb gelukkig nog wel wat lesjes kunnen geven, het herhalen van de science lessen. Ik pakte mijn stickers erbij en de kinderen deden enthousiast mee. Iedereen die een goed antwoord gaf zonder door de klas te roepen, kreeg een sticker, dus ze werden vet fanatiek.

Woensdag zat ik met stikhoofdpijn in de klas. Mijn begeleidster zag het en toen ze hoorde wat ik had, mocht ik absoluut geen les meer geven. In plaats van mijn les gebeurde er helemaal niks. Ik vond het een beetje lullig, maar ik kreeg het er bij mijn begeleidster echt niet in dat ik best kon lesgeven met hoofdpijn. Vorige week ook mijn beoordeling gekregen. Superfijn, want kritiek geven kunnen ze hier niet zo goed, nog nooit zo’n goede beoordeling gehad :).

Vrijdag was het tijd voor sinterklaas! Heel erg leuk, buiten sinterklaas vieren in mijn hempje in plaats van binnen bij de kachel in een dikke trui. We hadden voor onszelf maar cadeautjes gekocht, sinterklaas vond Ghana te ver weg.

Het weekend bestond verder uit schoolwerk, schoolwerk en nog meer schoolwerk. Mijn onderzoek is eindelijk afgerond gelukkig. Ook moesten we voorbereidingen treffen voor onze allerlaatste stageweek. Ongeveer 100 afscheidspakketjes voor de kinderen gemaakt, cadeautjes voor onze begeleiders en de rest van het team inpakken en kijken aan wie we welke knutselspullen gingen doneren.

En maandag ging dan toch echt onze allerlaatste stageweek in Ghana in. Een spannende week, want de examens vonden plaats! Het begon met het examen language en literacy. Ik kon er geen chocola van maken, want de helft is in het Twi. Na het examen Religion, die heel erg moeilijk was, gingen wij een bezoekje brengen aan de Technical School. De headmaster leidde ons rond en had braaf uit zijn hoofd geleerd wanneer alle examens plaatsvonden. Op alle vragen die we stelde, kregen we dit als antwoord. Verder heeft hij ook vrij weinig verteld. Het was wel heel leuk om te zien, het leek een beetje op een VMBO Praktijkschool. Er waren tieners aan het timmeren, naaien en koken.

Dinsdag helemaal een spannend examen, namelijk die van Science. Ik heb de kinderen zoveel mogelijk proberen te steunen, maar heel veel kon ik natuurlijk niet voor ze doen. Ze hebben het best goed gedaan, dus ik was trots op ze. Het creative arts examen was echt dikke onzin. Er stonden allerlei vragen in die de kinderen nooit gehad hadden en ook niet in de lesstof voorkwamen. Mijn begeleidster heeft ze super gematst, tijdens het examen wat subtiele tips erdoorheen gegooid en achteraf kreeg iedereen 15 bonuspunten. ’s Middags met Emmanuel naar de markt, poepieheet maar wel lekker weer veel fruit kunnen komen. Daarna naar de printshop om onze verslagen uit te printen, wat fijn! Woensdag met volle tassen naar stage, want we namen de eerste afscheidscadeautjes mee. Eerst vol genoten van de aller aller laatste worship. Vervolgens even een examen wiskunde, die heel erg slecht gemaakt is. ’s Middags stond ik alleen, want mijn begeleidster moest weg. Heb gezellig een tekeningen dictee gedaan en de rainbowfish voorgelezen. Was heel leuk, nog even zo alleen met de kindjes.

En toen was het vandaag, de allerlaatste stagedag. Best wel gek en heel erg jammer. Ik heb de hele dag leuke dingen met de kindertjes gedaan en heel erg veel foto’s gemaakt. Eerst heb ik kerststerren geknutseld. In Nederland doen de kleuters daar hooguit een halfuurtje over, hier deed groep 4 er anderhalf uur over. Ze vonden het wel heel leuk en ik vond het gezellig. Ze zijn ook niet echt gewend om zulke knutsels te maken. In de pauze even een spannend momentje. De Holland Ghana Foundation heeft wat opknappingen gedaan aan de school, een watertank gevuld met water en boeken geschonken. Aan onze taak om dit te overhandigen en een speech te geven. Wij natuurlijk superzenuwachtig, maar het viel reuze mee. Er waren wat mensen van The Educational Office aanwezig en verder kinderen en het team.

Daarna door met schminken. Mijn bengeltjes waren superslim en hun juf een beetje blond. Er stond een rij om je te laten schminken, maar die was naar mijn idee eindeloos lang. Dit bleek te kloppen, want de kinderen lieten zich schminken, gingen naar buiten om hun gezicht te wassen en sloten zich weer achteraan de rij. Gelukkig had mijn begeleidster het na een tijdje door en ben ik maar gestopt. De klas zat vol met prinsessen, piraten, koningen, leeuwen, katten en zelfs appels. Nog nooit eerder iemand als appel geschminkt, maar de kinderen waren blij dus ik ook. De dag afgesloten met een spannend potje bingo. Na wat valse bingo’s begrepen de kinderen de regels en werden ze super fanatiek! De dag afgesloten met de traktaties: potloden, gummen, puntenslijpers en ballonnen. Wat waren ze blij! Heel leuk! Nog snel wat foto’s gemaakt en daarna was het echt twee uur en ging de school dicht. Na de allerlaatste knuffels richting het guesthouse gegaan. Het was echt voorbij!

Deze laatste anderhalve week staat alweer helemaal volgepland. We moeten nog naar wat mensen om afscheid te nemen en we gaan nog lekker 3 daagjes naar de kust. We moeten toch echt wel bruin terugkomen, dus daar wordt aan gewerkt. Het zijn nu echt de laatste loodjes die ingaan. Ik ga nog even vol genieten van het zonnetje en de lieve gastvrije mensen in Ghana.
Dit was em weer voor deze week! Tot de volgende blog! En weer bedankt voor alle reacties, heel leuk! :)

Lieeeeefs! xx

  • 11 December 2014 - 20:28

    Thomas :

    hey san

    wel jammer dat je stage is afgelopen maar wel lekker als je nog een ff vrij heb. ik heb als zin als je thuis bent word nu wel saai met arie en ik ben ook benieuwd naar de overige verhalen die jij hebt voor ons

    geniet er maar nog van want voor dat je het weet ben je weer in het koude Nederland

    xx je broertje

  • 11 December 2014 - 20:54

    Florentine:

    Hai Sanne,

    Wat een gezellig verhaal en vreselijke leuke foto's! Ik wens je nog een paar heerlijke dagen en natuurlijk lekker genieten aan de kust hoor! Heel erg bedankt dat we zo mee mochten genieten van al je belevenissen, ik heb erg genoten van je leuke verhalen.Natuurlijk ook erg bedankt voor het bezoeken van George en Florence
    Alvast een goede vlucht en veilige landing in Nederland.
    groetjes en tot ziens!
    je ouwe tante

  • 11 December 2014 - 22:03

    Petra:

    Ha meis.
    Zo nog 12 dagen en je bent weer thuis.Best veel meegemaakt.En eigenlijk ook best snel gegaan.Mail nog even welk hollands eten je echt gemist hebt,dan staat het klaar als je thuis komt.
    Geniet nu van je vrije dagen
    Kus ma

  • 12 December 2014 - 08:16

    Jan Van Middelkoop:

    hoi sanne
    heb weer een verslag van je gelezen,heb echt veel bewondering hoe je er door heen slaat.
    dat je niet gauw van je stuk gebracht wordt had ik wel eens gemerkt
    (gewoon doen !!)zou een uitspraak van jou kunnen zijn maar als ik heel eerlijk ben is de luxe die we in holland hebben een van de redenen dat ik niet graag op vakantie ga .
    want dat is vreemd .
    ik denk dat jij na deze reis wel geinfecteerd bent met het reisvirus en verwacht dat er wel een vervolg komt
    niet zo leuk voor je familie maar Sanne slaat zich er wel door heen .
    en dan ga ik je gewoon weer volgen in een ander land

    groetjes aan mijn (lieve)collega Sanne

    Jan van Middelkoop

  • 12 December 2014 - 16:16

    Conni:

    Hoi Sanne

    Wat een lollige kinderen zeg en wat ondeugend ook hahahaaaa schmink eraf wassen en opnieuw in de rij. Ik heb zomaar het idee dat het programma dat jullie deze maanden aangeboden hebben voor hen een uitzondering is op het strenge systeem en de klappen. Wat zal hun juf haar ogen bij jullie hebben uitgekeken, zij heeft net zoveel geleerd als haar leerlingen.
    En dan nu lekker vakantie en naar zee.......... gweldig toch zo'n stage. Nog een fijne Ghanatijd en een goede terugreis hoor en thuis wordt al iets lekker Hollands gekookt las ik dus je bent zo weer helemaal thuis.

    Liefs
    Conni

  • 14 December 2014 - 22:02

    Papa Sonna:

    ##Bericht van beheerder: sorry, onderstaande reactie is in de datastroom blijven hangen## reactie was geplaatst op 11 december 2014 20:27uur##
    Jammer Thomas, ik was eerst!!
    Leuke blog San!

    Groet, papa Sonna

  • 14 December 2014 - 22:04

    Thomas :

    #Bericht van beheerder: sorry, onderstaande reactie is in de datastroom blijven hangen## reactie was geplaatst op 11 december 2014 20:26uur##
    Ik bent toch eerst pa
    Thomas

  • 15 December 2014 - 10:37

    Nancy:

    Lieve Sanne,

    Ik wachtte vaak op het verslag van Kim voordat ik die van jou las, 'anders heb je niets nieuws te lezen, zei Kim' dan ;) maar ja, schijnbaar had ze wat druk van jullie geweldige familie nodig haha. Ik ben blij deze tijd met jouw moeder te hebben kunnen mailen en lekker over jullie te kletsen/zorgen te delen en te lachen! Deze tijd vergeten jullie nooit meer (je moeder en ik ook niet ;)) en ik ben blij dat Kim deze met jou en uiteraard Karlijn (!) heeft doorgebracht! Geniet nog even en dan heerlijk naar huis!!
    liefs, Nancy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 15265

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 December 2014

Stage in Ghana

Landen bezocht: