Smile and Wave! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu Smile and Wave! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu

Smile and Wave!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

28 September 2014 | Ghana, Mampong

Hallo allemaal!
Wat een dag weer hier in Afrika. Ten eerste slaat mijn heimwee vandaag even echt toe. Dit zat er natuurlijk een beetje aan te komen, mij kennende. Ik mis alles aan thuis en ben hier alles zat. De afgelopen dagen kon ik me er telkens overheen zetten, maar het wordt me even allemaal teveel vandaag. Ik begin ook langzaam zenuwachtig te worden voor stage. Toch wel spannend allemaal. Jullie lieve berichtjes steunen me wel in tijden van heimwee!
We zouden ’s morgens weggaan, maar dat werd toch weer ’s middags om 1230. Richmond kwam uiteindelijk iets voor 14u aankakken. We konden gaan. Vandaag begint er een festival in Mampong. Tijdens dit festival eren en bedanken de mensen god en hun voorouders. Eerst gingen we nog even bij Richmond thuis kijken. Wat ben ik blij met onze badkamer! In de wijk zijn veel kindjes en ik voel me echt een beroemdheid. Er wordt naar ons geroepen en kindertjes vliegen ons aan. Ik heb lekker gevoetbald met wat kindjes toen we op Richmond moesten wachten.
Daarna konden we echt naar het festival gaan Richmond had zich speciaal aangekleed. Het festival was vooral heel erg druk. Er waren veel mensen die naar ons keken en zich aan ons wilde voorstellen. Wij vonden het allemaal wel leuk, al kregen we langzamerhand wel erg veel aandacht. Gelukkig begreep Richmond heel goed dat we dit niet gewend waren en kon hij wat mensen die teveel van ons wilde afwimpelen. Ik vond het heel leuk om eindelijk wat meer mensen uit het dorp te leren kennen.
Na wat wachten begon het festival. We konden het begin niet goed zien, maar later kwam er een soort optocht. Er waren veel chiefs van verschillende dorpen aanwezig. Die werden opgetild en langs de straat gedragen. Eentje sloeg zichzelf telkens. Heel bijzonder om te zien! Vervolgens ging de chief van mampong dansen in een soort zaaltje. Het is allemaal heel lastig te beschrijven maar het was heel indrukwekkend. Ik vond het heel vet om te zien allemaal! Daarnaast voelde ik me echt een beroemdheid. We zijn echt de enige wittes in Mampong. Iedereen keek naar ons en kindertjes wilde ons aanraken. Ook de veel volwassenen wilde ons allemaal ontmoeten. Ik vond het allemaal wel komisch.
Vanavond ontzettend gore pasta gegeten. Carbonada saus was prima te doen, maar de houdbare melk die we er doorheen gedaan hebben was veel te zoet! Niet voor herhaling vatbaar dus.
Morgen begint dan toch echt waar we voor gekomen zijn: stage! Aan de ene kant heb ik er ontzettend veel zin in. Ik hoop dat de tijd wat sneller gaat als we eenmaal in het ritme komen. Aan de andere kant vind ik het ontzettend spannend en eng. Gelukkig hoef ik niet alleen!
Er is nu bijna een week voorbij. Het is minder snel gegaan dan ik van te voren verwachtte. Ik vind het opvallend hoe ik aan de ene kant super snel gewend ben aan de mensen en de omgeving maar hoe ik ook nog heel erg aan het wennen ben telkens als ik uit het guesthouse ga.
Vanavond lekker vroeg slapen en morgen vroeg op! Ik denk dat ik een deze dagen weer een lang verhaal kan schrijven over alles op school!

Lieeeefs xxx

  • 28 September 2014 - 21:57

    Jayne:

    Sanne goed insmeren hoor!!!!! Het ziet er heel avontuurlijk uit.
    Liefs J xxx

  • 28 September 2014 - 22:08

    Thomas:

    Hey San

    Even voor de duidelijkheid als je thuis bent dan krijg je niet zo veel aandacht als daar maar dat snap je zelf wel he. Heel veel succes morgen op je stage. Je blogs zijn leuk om te lezen en ik zit nu al te wachten op de volgende blog.
    PS waar zijn de vlogs ?????

    Groetjes Tom x

  • 28 September 2014 - 22:22

    Cees:

    Miauwwwwwwwwwww!! Grappie, hoor.
    Kijk, zo slecht is het thuis niet. We printen je blogs hier op A1 formaat uit en laten je deze op gezette tijden even hardop voorlezen(Ha,Ha!!).
    Wel gaaf om te zien zeker, zo'n festival? Daar kan de braderie in Sliedrecht niet tegenop.
    Morgen lekker naar stage, ben benieuwd naar je verhalen daarover.
    Bedenk gewoon dat je allemaal nieuwe indrukken opdoet, dat is spannend en vreet energie. Je zal zien dat het beter gaat wanneer je een beetje in een ritme(hier heet dat sleur) komt.
    Alles komt goed en dat je dit fabeltastische huishouden mist.....tja, dat snap ik dan wel.

    Groetjes,

    Papa Sonna

  • 28 September 2014 - 22:30

    Conni:

    Dag Sanne

    Onze zondag was heel wat saaier dan die van jullie hahaaaa en wij zijn natuurlijk niet zo bijzonder als witten tussen de andere witten (in de Achterhoek zijn kleurtjes zowiezo vreemd, behalve Zwarte Piet dan).
    Het is zo mooi wat je in Ghana allemaal meemaakt, als je 80 bent vertel je je nageslacht er over. Oma vertel over vroeger.
    Ik denk zomaar dat heel veel mensen vinden dat je een geweldige kans krijgt om een inkijkje te krijgen in een een andere cultuur.
    Eeeeeeeeh ohja het is zoals Thomas zegt, als je weer thuis bent dan krijg je niet meer zoveel aandacht hahhaa.
    Een heel fijne dag morgen met al die schatjes.........

    Liefs Conni

  • 28 September 2014 - 22:59

    Abegail:

    Heeee Sannepan,

    Nu maar eens een keer een reactie hier plaatsen. Super om je blogs te lezen en ook al begrijp ik niets van je verhaal over het festival, het klint heel vet ;)
    Ben blij dat je ondanks je heimwee zo enthousiast bent en vooral zo enthousiast schrijft.

    En tja... Je heimwee; het is voor mij een verrassing dat ie nu pas toeslaat. Huil wat je wilt, daar zijn Kim en Karlijn ook voor.

    Geniet van je stage morgen (en de rest van je stagedagen of course). Ik kijk uit naar je verhalen :)

    Liefs Ab xxxx

  • 28 September 2014 - 23:51

    Arie:

    Ha san,

    Daar zijn we weer, dit keer maar geen geklaag over mijn dag haha

    Aan je blog te zien heb je mijn vorige reactie niet gelezen, niet begrepen of gewoon genegeerd.
    Dus ik stel voor om het (nog) een keer te lezen!

    Hier word het met de dag erger!
    Temperaturen dalen bijna net zo snel als dat de regen naar beneden komt zetten.
    En ja ik weet dat het daar ook regent maar met een temperatuur van 30 graden mag je niet klagen.

    Gister heb je nog een 'feestdag' gemist hier in sliedrecht, bijna 2000 pipo's van het koor waren hier om door heel het dorp te zingen. En ja letterlijk 2000.

    Vandaag moesten we Bas en Sebas nog helpen met de schroef bij oma in de tuin naar Bas zijn auto te sjouwen. Uiteindelijk is het gelukt met de nodige rugblessures maarja je moet er wat voor overhebben.

    Uiteraard hebben we ook nog goed nieuws, Feyenoord heeft weer is gewonnen! Hoppa!
    4 - 0 tegen Go Ahead Eagles , Wijnaldum een eigen doelpunt, Toornstra, Kazim en Te vrede hebben gescoord!
    Ik weet dat dit je geen hol interesseert maar waar moet ik anders goed nieuws uit NL vandaan halen?!

    Morgen weer heerlijk naar school toe! Zucht.
    Ben benieuwd hoe jij het op stage gaat hebben, nouja eigenlijk niet want ik weet dat je het superleuk gaat vinden!
    Zoals pa al zei zodra jij je draai hebt gevonden en in het ritme zit dat moet het allemaal goed komen.

    Tot de volgende blog of mail en succes op school!

    Groetjes Arjen



    Oja maak je niet druk dat je 1 tegen 100 gemist hebt want dat was er niet vanavond!





  • 29 September 2014 - 08:43

    Gera:

    hoi mop , even over je emotionele achtbaan.. het is normaal dat je van alles voelt en heimwee heb maar laat het over je heen komen .. later zul je zien dat je door dit avontuur wel ineens heel volwassen bent geworden.. je doet het goed... trots op jou..ik lees met plezier jouw verhalen dikke knuf van moi...
    *

  • 29 September 2014 - 09:15

    Lisa:

    Hoi Sanne!

    Wat een leuke verhalen weer! Goed te lezen dat je toch naar je zin heb, ondanks alle heimwee, echt heel knap van je! Over je vorige blog, de kakkerlakken.. Helaas zit het er in de kamer vol mee. Vooral kamer 3 en 4.. Gezellig in de badkamer leven ze. Heel vies zien ze eruit, maar ze doen niets :).

    Heel veel succes vandaag op school en ik kijk uit naar je volgende blog.

    Veel liefs,

    Lisa

  • 29 September 2014 - 11:53

    Florentine:

    Hai Sanne,
    Ik hoop dat je dag vandaag goed begonnen is. En ik ben het helemaal met je eens hoor.... zo'n vreemd en warm Afrika land is lang niet altijd even leuk. Je heimwee kan ik me voorstellen. Zo'n festival in het dorp lijkt me trouwens wel super gaaf! Heb je foto's gemaakt? Al die mooie plaatjes en herinneringen neemt niemand je meer af, ach dan neem je de heimwee gewoon op de koop toe!

    Heel veel plezier op je stage en ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal!
    Groetjes
    je ouwe tante!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 15264

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 December 2014

Stage in Ghana

Landen bezocht: