Back to school! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu Back to school! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu

Back to school!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

12 November 2014 | Ghana, Mampong

Lieve allemaal,
Weer een verhaaltje om te vertellen hoe het mij vergaat in Ghana…

In mijn vorige blog had ik nog goede hoop dat ik vorige week al stage zou hebben. Dit viel mooi tegen. We hebben maandag, dinsdag en woensdag weer heerlijk in ons guesthouse zitten niksen. Tussendoor kwam Emmanuel kelewele voor ons koken, zijn we zelf in een taxi gestapt, is de stroom ongeveer zevenendertig keer uitgevallen en hebben we miljoen films gekeken. Totdat onze week onderbroken werd door het leukste smsje in tijden: THE STRIKE HAS BEEN CALLED-OFF. WE ARE GOING BACK TO SCHOOL AGAIN. Emmanuel schrijft zijn smsjes om onverklaarbare redenen in capslock, maar dat deed er niet toe, we konden eindelijk weer naar stage!

Wij gingen donderdag dus vol goede moed naar stage. Helaas zakte de moed onderweg al in onze schoenen, er waren verdacht weinig gele pakjes te zien (onze school heeft gele uniformpjes). Onze school zag er uit de verte gesloten uit en er kwamen veel kinderen vanaf school lopen. Wij laten ons niet zomaar uit het veld slaan en zijn toch maar doorgelopen. Op school was het echt een kippenhok. De deuren waren dicht, de leerkrachten stonden buiten en de kinderen waren aan het vegen. Wij tekende ons maar gewoon in en vroegen wat de bedoeling was. De leerkrachten waren aan het wachten tot er genoeg kinderen waren. Niet alle kinderen weten dat de staking al voorbij is. Wij vonden het allemaal heel bijzonder en dachten dat we best aan de kinderen die er waren les konden geven. Maar we moesten even afwachten, om de tijd toch nuttig te besteden zijn we gaan interviewen voor onze onderzoeken. De interviews werden onderbroken, want er werd begonnen met de dagopening. Dat zag er goed uit! En ja hoor, alle kinderen marcheerde netjes naar de klas. Het leek er even op dat we gewoon een stage dag hadden, maar toen werden alle leerkrachten naar de headmaster geroepen. Stond ik dan met 10 kinderen zonder taak. Gelukkig waren ze lekker rustig en heb ik even een beetje met ze gekletst. Na een kwartiertje kwam mijn begeleidster weer terug, ik kreeg een Engels boek in mijn handen gedrukt met de woorden doe er maar iets uit! En weg was ze weer. Ik het boek open gedaan en een lesje over de dagen van de week geïmproviseerd. Om 10:15 was het pauze, maar geen eten in de kantine. Dit was de reden om de school dicht te gooien, dus om 10:30 konden wij weer richting huis.

Vrijdag maar niet naar stage gegaan, het is onze vaste vrije dag en er zouden toch niet veel kinderen zijn. Even braaf aan school gewerkt en daarna weer naar de Woodcarvers om de laatste dingen in te slaan. Is helaas niet gelukt, dus we gaan snel weer terug. Zaterdag dagje thuis en zondag gingen we eindelijk op bezoek bij een Belgische familie een paar dorpjes verderop. Zij hebben een boerderij en koken twee keer in de week voor mensen. We gingen zelf met een taxi, wat heel grappig is hier. Je stapt in en de taxichauffeur gaat rijden, zonder te weten waar hij naar toe moet. Wij hebben hem even geïnstrueerd en we kwamen netjes aan waar we zijn moesten. Daar stond Frankie ons op te wachten, om ons naar hun boerderijtje te brengen. Veerle had heerlijk voor ons gekookt, lasagne! Eindelijk weer groente. Ik heb echt genoten van het eten. We hebben de hele middag zitten kletsen. Wat een superleuke mensen! Ze wonen al bijna 5 jaar in Ghana en Veerle heeft een aantal jaar op een Ghanese school gewerkt. We hebben lekker gepraat over alle gekke Ghanese gewoontes en hoe daar mee om te gaan. Voor herhaling vatbaar!

En maandag gingen we eindelijk weer voor een hele dag naar stage! Ik mocht meteen lesgeven. Een lesje over meten. Was een beetje anders dan wat de kinderen gewend zijn, maar het ging prima! We hebben gemeten met ons potlood, stappen zetten en een meetlint (sneaky meegenomen uit de praxis, bedankt nog Ar!).
Dinsdagochtend weer een sciencelesje gegeven. ’s Middags ging ik knutselen met de kinderen. Ik heb van mijn oom ‘Het mooiste visje van de zee’ in het Engels gehad. Die ging ik voorlezen, om vervolgens visjes te vouwen. Ik zat helemaal netjes klaar met al mijn spulletjes in de aanslag, totdat er een half uur voor mijn les ineens 30 extra kinderen kwamen binnenwandelen. Slik! De juf was ziek, dus ze kwamen er bij ons bij. Ik ben als een gek extra blaadjes gaan knippen en heb Kim ingeschakeld als hulp, want knutselen geven was al spannend hier, maar aan 50 kinderen werd het helemaal een uitdaging. Wonder boven wonder de meeste kinderen stil gekregen en ben begonnen met mijn verhaal. De kinderen vonden het prachtig! Ik had niet gedacht dat ze het zo leuk zouden vinden en heb nog nooit zoveel open mondjes gezien. Daarna visjes gevouwen, wat ze ook superleuk vonden en heel goed ging! Kim en Flora, mijn begeleidster, waren heel fijn als hulp, anders was het een regelrechte ramp geworden. Alle kinderen hadden een prachtige vis gemaakt, die leuk in de klas hangen. Ze waren supertrots op zichzelf.
Vandaag begon de dag weer met een klein feestje: de worship. Daarna ging ik naar de klas met mijn begeleidster en begonnen we met de lessen. Ineens stonden Kim en Karlijn in de klas. Er waren verder geen leraren. Die hadden allemaal besloten om te gaan ontbijten. Heel vreemd, maar dat kan hier gewoon. Mijn begeleidster vond het een beetje onzin, want we lopen al zover achter. En wij hadden vandaag weer dubbel zoveel kinderen, want de andere primary 2 zat er weer bij. Meer dan 50 kinderen in de klas, wat een drukte. Ik mocht gelukkig een lekkere moeilijke les geven: klokkijken. Hier in Ghana doen ze dat niet verspreid over een aantal lessen, maar wordt er verwacht dat ik in één les de hele klok kan bespreken en dat de kinderen alle tijden kunnen lezen. Hele uren, halve uren en kwartieren, alles kwam langs. Ze snapte er natuurlijk geen hout van. Morgen nog maar een poging wagen.

Dit was weer een update uit het hele warme Ghana. We hoorde vandaag weer wat geruchten over een staking. Wij hopen heel erg hard dat dit een goeie grap was, want ik vind het super leuk op stage.
Daarnaast zijn we inmiddels over de helft! Voor ik het weet zit ik alweer aan het kerstdiner.

Weer bedankt voor alle lieve reacties en tot de volgende blog!

Lieeefs xx

  • 12 November 2014 - 22:46

    Elise:

    Wat een leuke actiefoto's zo voor de klas! Het bewijs dat je dit avontuur in het verre Ghana toch even geflikt hebt :) Ik droomde vannacht trouwens dat ik bij je op bezoek kwam in Ghana, dus wij hebben elkaar soort van vannacht nog gezien. Nu aftellen tot de Kerst!

  • 13 November 2014 - 08:44

    Gera:

    lieve schat wat doe je het toch goed.....zit de dagen af te tellen tot je weer hier bent met de kerst . weeer lekke saampies werken.. tot snel moppie en kopop he

  • 13 November 2014 - 15:12

    CONNI:

    Dag Sanne

    Vijftig kinderen........... welja ........... kom er hier maar eens om, daar gaan de vakbonden voor liggen hahahaha DAN gaan Nederlanders staken want dat gaan we dus echt niet doen. En jullie doen het gewoon, blij dat er niet gestaakt wordt hahahahaa maar het team ging eten tja dat wel natuurlijk.
    Wat een ervaring he Sanne, obetaalbaar gewoon. De foto's zijn steeds geweldig want zo kun je je een beeld vormen van de school, de kinderen en de omgeving.
    Je zult het nog gaan missen als je weer in een luxe situatie in Nederland bent met 27 leerlingen en lesmateriaal waar je in verzuipt.......... daar ga jij je schouders voor ophalen.
    En nu maar hopen dat je de komende week gewoon elke dag naar stage kunt

    Liefs
    Conni

  • 18 November 2014 - 23:53

    Allison:

    Hoi Sanne
    Wat prachtig al je mooie verslagen. Ik verheug me erop om je verhalen in het echt te horen als je weer in Leerdam bent.
    Hopelijk gaat de stagenog door en heb je geen last meer van stakingen. Dat zou heel jammer zijn.
    Hoevordert je onderzoek? Ik ben benieuwd.
    gr
    Allison

  • 20 November 2014 - 15:40

    Florentine:

    Ben een beetje laat met een reactie, sorry had je blog gewoon gemist! Maar je bent goed bezig zo te lezen! Klokkijken in een dag.... makkie.... toch... en 50 kinderen in de klas.... daar draai je je hand niet meer voor om! Voor je het weer wordt je hier in Nederland aangenomen op het ministerie van onderwijs.... en mag je nieuw beleid introduceren!
    Leuke foto's ook weer!
    Geniet van het super warme weer en al die vrolijke Ghanezen!
    Groetjes je ouwe tante

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 15227

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 December 2014

Stage in Ghana

Landen bezocht: