Welcome to our school! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu Welcome to our school! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Sanne Driel - WaarBenJij.nu

Welcome to our school!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

29 September 2014 | Ghana, Mampong

Wederom weer superleuk alle reacties! Volgens mij snapt iedereen heel goed hoe ik me voel. Vandaag ging het alweer stukken beter! Het is inderdaad het beste om het maar allemaal toe te laten. Even een zeurmail naar mama gestuurd en ik kan er weer tegenaan!
Net kwamen we erachter dat we hier geen 12, maar 13 weken zitten. Pabostudenten kunnen zo goed rekenen! Gelukkig komen we erop tijd achter, anders stonden we een week te vroeg op het vliegveld ;)
Eindelijk begonnen met stage vandaag.. We vonden het alle drie toch wel een beetje spannend. We zijn vroeg weggegaan, zodat we ruim op tijd zouden zijn. Het is een eindje lopen naar stage, zo’n twintig minuutjes. We moeten een aardig heuveltje op en af. Onderweg krijgen we ook weer genoeg aandacht.
Eerst eventjes langs de Headmaster om goedemorgen te zeggen. We mochten helemaal zelf bepalen wat we wilden vandaag. Toch maar eventjes veilig met zijn drietjes achterin de klas gezeten. In eerste instantie zouden we naar primary 1 gaan kijken, groep 3. Die lerares was er vandaag niet (kan gewoon) en dus gingen we naar primary 2. Dat is dan groep 4. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Dit is weer even een tweede cultuurshock. Hoe kan ik hier ooit lesgeven? De lessen hier duren veel langer. Het gaat uitgebreider en langzamer. De voorbereiding wordt ter plekke gedaan en de kinderen moeten veel wachten. Ook worden de kindjes hier geslagen. Dit wisten we van te voren, maar het was echt naar om te zien. Een meisje werd telkens geslagen omdat ze iets niet goed snapte en moest huilen. Ik zat ook met tranen in mijn ogen, wat vreselijk dit. Slaan omdat kinderen vervelend zijn vind ik al niet de bedoeling, maar omdat kinderen een fout maken is wel heel gemeen. Ze zijn toch op school om te leren? We moeten het maar accepteren denk ik.
’s Middags was de juf ineens weg. Niemand wist waarheen geloof ik. De kinderen werden heel vervelend en wij wisten niet goed of we moesten ingrijpen. Maar wat boze blikken gegeven en alles genegeerd. Toen ze terugkwam was iedereen weer rustig.
Nu lekker chillen en uitrusten van vandaag. Morgen weer een nieuwe dag stage! Ik wilde een blog maken van de hele week stage, maar ik zet het er toch nu maar weer op haha.. Ik heb ook zoveel te vertellen telkens! Ik denk dat hoe langer ik hier zit, hoe minder blogs ik ga schrijven. Maar nu zijn er nog zoveel indrukken! Nou nu dus nog 12 weken te gaan! Ik geef mezelf nog twee weken om te wennen en daarna ga ik er echt voluit van genieten! Ik geniet natuurlijk nu ook al, maar op de achtergrond vergelijk ik het telkens met thuis.. Ik heb er nog alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen!
Lieeeefs! Xx

  • 29 September 2014 - 19:08

    Petra:

    Natuurlijk gaat alles goedkomen,daaar hebben wijnook alle vertrouwen in. Eigenlijk wel goedwat jullie ervaren,zo voelen alle kindertjes die van ver komen en geen Nederlands kennen zich ook als ze in Nederland komen.
    Wel zielig dat de kinderen geslagen worden en een vreselijk gevoel dat je weet dat je dit niet kan veranderen.
    Wist je trouwens dat de laatste week zo snel gaat dat je die niet hoeft mee te tellen,kom je toch nog op 12 weken. Hou je taai
    Groetjes ma

  • 29 September 2014 - 19:18

    Marjon:

    Hoi,hoi, nou fijn dat je het iets beter hebt hoor...Je heb nu je doel, les gaan geven.Zal idd heel apart zijn om zulke grote contrasten te zien, logisch dat je gaat vergelijken! Idd dat slaan is een verschrikking..Hier wordt een corrigerende tik al niet goed gesproken haha.....
    Ga vanavond lekker proberen te chillen...Veel succes met les geven morgen, de kids zullen van jullie in ieder geval veel liefde krijgen..
    De kids hier hebben het regelmatig over je, Naomi sprak je vader net voor het eten nog ff, schattig die gesprekken die ze onderling voeren!
    Meid sterkte met alles, probeer te genieten, we denken aan je!
    Lxxfs ons

  • 29 September 2014 - 19:40

    Conni:

    Tja er is daar een heel ander idee van hoe een kind opgevoed moet worden, en dan hebben we het hier niet over een corrigerende tik. Haahhahaa gewoon de klas uitlopen naar ja waar naar toe..... dan weet een kind een antwoord niet en dan sla je dus. Weet je Sanne ze doen dit ook om jullie te laten zien dat ze hun werk goed doen. Bij mij op school in Hoogvliet gebeurde dat met allochtone ouders. Tijdens een gewoon oudergesprek kreeg zo'n kind een slag in z'n gezicht. Een collega uit Turkije legde mij uit dat ze de juf willen laten zien dat zij dat kind wel even zullen corrigeren. Dus ook bij ons in Nederland kom je dat tegen........... Het is gelukkig niet gebruikelijk dat docenten ook gaan slaan ook al jeuken je handen soms.
    Vergelijken met Nederland is dus niet handig en zoals Petra schreef, door wat jij meemaakt in Ghana ga je ook bewondering krijgen voor al die vluchtelingenkindjes die zich in Nederland maar moeten voegen aan onze manier van doen.
    Het is ook goed hoor als je het minder nodig hebt om je blog te schrijven....... dat is juist goed. Als je maar niet helemaal stopt met schrijven want ook Wout moet soms zo lachen om jouw leuke schrijfstijl.

    Morgen weer een dag
    Conni

  • 29 September 2014 - 20:15

    Eline:

    Hee San,

    Zo wat een hoop indrukken heb je allemaal te voorduren gehad. Ik heb door mijn nieuwe baan nog geen tijd gehad om je blogs te lezen. Dus had alles vandaag maar achter elkaar gelezen! ;) Zo te horen heb je het wel naar je zin! Maar het is natuurlijk zo wennen aan de cultuur totdat je je er eindelijk een keertje thuisvoelt.. Ik hoop dat je snel een beetje je plekje krijg5 daar hoor, maar gelukkig ben je niet alleen! :) Heel veel plezier nog in Ghana! En ik zal proberen wat vaker je blogs te lezen en er op te reageren! In elk gebal super dat je je blogs gebruikt om alles wat je die dag heb meegemaakt van je af te schrijven, dat zal je vast al enorm helpen ;)

    Liefs xxxxxx
    Elien

  • 29 September 2014 - 20:21

    Florentine:

    Hai Sanne,
    Nou de kop is eraf, moet je maar denken. Ik ben wel benieuwd of de school wel boeken en schriften heeft? Wat voor een soort les gaan jullie geven? Spreken alle kinderen wel engels? Wij hadden destijds meer het idee dat er maar bar weinig engels geleerd werd. Maar dat heeft misschien ook wel met de school of het dorp te maken.
    Ik zag net de foto's leuk hoor. Mooi guesthouse hebben jullie trouwens, best wel luxe toch zo met zijn drieën op de waranda met werkende komputers!!!!
    Hoe gaat het met de stroom en het water eigenlijk. Ik las net dat er weer behoorlijk wat problemen met de stroomvoorziening te verwachten zijn. Hebben jullie er last van, of valt het wel mee? Misschien heb je komende maandag wel vrij! ( de regering maakt soms pas erg laat bekend wanneer er een algemene vrije dag is......dus misschien hebben jullie wel een extra langweekend!)
    Morgen heel veel succes op school en oh ja ..... blijven schrijven hoor! ( het is zo leuk om je verhalen te lezen!)
    Groetjes
    je ouwe tante

  • 01 Oktober 2014 - 20:35

    Allison:

    Hoi Sanne
    Wat een ervaring. Ik kan me wel voorstellen dat het af en toe tegenvalt. probeer maar nu te genieten van de positieve dingen en zie het als een ervaring dat niemand ooit van je weg kan nemen. De dingen die jij mist zijn vooral de luxe comforts die wij in het Westen veel te vanzelfsprekend nemen - water, licht enz.
    Dat weet je natuurlijk wel en het maakt het op dat moment niet makkelijker op als het allemaal wegvalt. Maar als je terug komt wat zal je dan trots op jezelf zijn, dat je dit gedaan hebt.
    Ik ben nu al trots op je en ben erg benieuwd hoe het daar op je stagesschool gaat.
    Veel succes - houd je haaks en ik verheug me op je volgende blog.
    Goh, wat zal groep 2 El Boukhari Leerdam hierna meevallen zeg!!!!! :), :)
    Dikke knuffel en groetjes en je mede reisgenoten
    Allison

  • 09 Oktober 2014 - 18:34

    Gera:

    doe maar lekker veel schrijven hoor...vinden wij helemaal niet erg
    kus kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 15226

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 December 2014

Stage in Ghana

Landen bezocht: